5 pași ca să obții un preț minim garantat pentru asigurarea obligatorie auto (RCA)

Precizare importantă: Tot ce descriu mai jos e bazat pe experiența mea personală (din ianuarie 2022) și sfaturile mele sunt destinate prietenilor mei, pe care vreau să-i ajut cu aceste informații. Nu fac consultanță pe asigurări 🙂

La sfârșitul anului 2021, pe fondul ieșirii de pe piața RCA a companiei City Insurance, prețurile au explodat, primele de asigurare crescând chiar și de trei ori în câteva luni (cazul meu).

În 19.01.2022, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a propus ca firmele de asigurări să cotizeze mai mult la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), ceea ce ar putea însemna încă o creștere la clientul final.

Așa că procedura pe care am testat-o eu s-ar putea dovedi tot mai utilă.

Mie mi-a expirat de curând RCA-ul și, surprins de prețurile uriașe, am început să fac research pe tema asta și am găsit o soluție prin care s-ar putea să economisiți până la câteva sute de lei.

Am hotărât să împărtășesc soluția cu voi pentru că nu e chiar așa simplu să găsești toate informațiile de care ai nevoie. Mie mi-a luat ore bune, în mai multe zile.

Pasul 1 – Verifici cât ai avea de plătit

Cu minim 20 de zile înainte să îți expire RCA-ul (nu ca mine…), verifică suma pe care ai avea-o de plătit la reînoire (la brokerul tău sau pe internet, unde ți-o faci tu de obicei, nu contează).

Dacă suma e rezonabilă și nu ți se pare nimic suspect, exagerat sau mult diferit de ultima dată, nu are rost să faci alte demersuri (nu merită efortul).

Atenție! Tot ce zic aici se referă la un RCA clasic pe un an (12 luni)! Nu funcționează pe 6 luni sau coroborat cu alte opțiuni, pachete cu Casco etc.)

Pasul 2 – Verifici tariful de referință care ți se aplică

Dacă suma ți se pare exagerată, verifică tariful de referință care ți se aplică, pe site-ul ASF, adică aici: https://www.asfromania.ro/ro/a/1530/tarife-de-referință-rca.

După cum vezi, e un tabel simplu, te uiți după capacitatea motorului și vârstă și îți notezi suma respectivă. Să zicem că ai o mașină de 1400 cmc și ai vârsta între 41 și 50 de ani. Tariful de referință este 854 de lei, da?

Suma asta o înmulțești cu 1,36 (adică adaugi 36%) și compari cu ce ai obținut la punctul 1. Dacă diferența e măricică, mergi mai departe!

Atenție! Datele se referă la prima pentru 12 luni!

Pasul 3 – Obții trei oferte mai mari de la trei asiguratori

Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) (o asociație profesională de protejare a asiguraților) are pusă la punct o procedură simplă prin care, dacă tu arăți că există pe piață trei oferte de asigurare obligatorie, pe 12 luni, care sunt mai mari decât tariful de referință (în exemplul nostru 854 lei) plus factorul N (care e stabilit la 36%), ei vor obliga un asigurator să te asigure la suma aceea. În exemplul nostru 854 x 1,36 = 1.161,44 lei.

Sigur că aici se adaugă coeficientul Bonus/Malus, adică vechimea ta și incidentele avute. Explic la sfârșit pentru cine nu cunoaște cum funcționează acestea. În exemplul nostru mergem pe ideea unui B0, care nu influențează calculul, ca să nu complicăm inutil pașii, pentru că oricum acest coeficient se aplică atât la tariful de referință, cât și la ofertele asiguratorilor.

Bineînțeles, dacă ai găsit deja o ofertă care e mai mică sau egală cu cea pe care o impune BAAR (adică tariful de referință de la ASF ori factorul N de 36% ori Bonus/Malus dacă e cazul), poți liniștit/ă să o accepți că alta mai mică nu ai cum să obții. Dacă nu ai găsit o astfel de ofertă, atunci merită să mergi mai departe:

Procedura BAAR e foarte bine descrisă aici: https://www.baar.ro/asigurati-cu-risc-ridicat/

La ce trebuie însă să fii foarte atent!?!

Trebuie să obții trei oferte cu număr de înregistrare! De la trei asiguratori.

Eu am intrat pe mai multe site-uri încercând să obțin aceste oferte, dar pe multe dintre ele ți se spune doar suma totală și modalitatea de plată fără să poți descărca un document oficial cu toate detaliile mașinii și ale ofertei.

Primul pe care am reușit să obțin ce trebuie (și n-am mai căutat mai departe, dar sigur mai există), a fost asigurari.ro. Intri acolo, introduci datele masinii tale (serie sasiu și nume, prenume etc.) ca și cum ai vrea să îți faci asigurare.

Deci intri pe https://asigurari.ro/app/broker/cotatie/rca/vehicle. După ce ai introdus toate datele, îți apare un tabel cu oferte ca acesta:

Dacă apeși pe „Detalii”, la fiecare ofertă îți apare opțiunea de a salva oferta ca PDF (acesta deja e un document oficial, asumat de compania de asigurare):

E foarte important să ai oferta sub această formă oficială, pentru că doar așa o acceptă BAAR și să alegi cea pe 12 luni!

Acum trebuie doar să alegi trei asiguratori din tabel și să salvezi 3 PDF-uri cu ofertele lor.

Pe lângă cele 3 PDF-uri cu ofertele, mai trebuie să pregătești o poză clară cu talonul și una clară cu buletinul. Deci în total, ai la îndemână 5 documente.

Pasul 4 – Faci cererea către BAAR

De aici e simplu: intri pe https://public.riscridicat.ro/, completezi datele, în dreapta încarci cele 5 documente (cele 3 oferte de la asiguratori, talonul și buletinul),

apoi completezi detaliile ofertelor din PDF-uri.

Atenție! „Data de început” și „Data de sfârșit” se referă la valabilitatea ofertei, nu a asigurării! În PDF vei găsi cu ușurință unde scrie cât e valabilă oferta. La unele firme e valabilă doar câteva zile la altele 2, 3 săptămâni, depinde.

Pasul 5 – Aștepți soluționarea și închei polița

Aștepți mail de la BAAR prin care îți spune că te-au validat și te încadrezi la a beneficia de oferta minimă fixă. Asta se întâmplă în maxim 5 zile lucrătoare de când ai salvat cererea. (Dacă nu îți validează cererea înseamnă că ai greșit ceva.)

Apoi aștepți mail tot de la ei când te-au repartizat la un asigurator care urmează să îți facă asigurarea pe suma respectivă: adică tariful de referință plus factorul N (36%) plus/minus procentul Bonus/Malus, dacă ai. Ți-o scriu ei în mail.

După asta, ai 10 zile să te duci la asiguratorul la care ai fost repartizat și să închei polița.

Dar poți merge și la brokerul/agentul tău!

Oferta stabilită de BAAR va fi deja în sistemul electronic al asigurărilor, deci dacă să zicem brokerul tău îți introduce din nou datele în aplicația lui îi va apărea suma stabilită de BAAR în dreptul asiguratorului care ți-a fost alocat.

Succes!

*Sistemul Bonus/Malus, pe scurt:

Dacă ți-ai luat mașina de mai puțin de un an și nu ai avut evenimente, ești în B0, adică plătești 100% din valoarea primei de asigurare. Nici mai mult, nici mai puțin. Dacă a trecut deja un an, tot fără evenimente, vei fi B1 și vei plăti doar 95% din primă, deci mai puțin. Și tot scade cu 5%, până la B8. Dacă ai avut evenimente din culpa ta, va fi invers: M1 – plătești 110% din valoare și tot crește cu 10% până la M8.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.